Interessante informatie

Sharing is caring
Interessante artikelen
Verrijkende boeken
Verdiepende oefeningen
Inspirerende links

Stress reduceren
 

  • Samenvatting theorie (presentatie Vlaamse Overheid)
     https://overheid.vlaanderen.be/sites/default/files/Agentschap%20Overheidspersoneel/ZIN%20JA%20NETWERK%20Stress%20en%20burn%20out.pptx.
  • Oefening 1: lief zijn voor jezelf
    Hou voor jezelf een dagboek bij. Schrijf 's avonds voor je gaat slapen 3 dingen op die je die dag gelukkig hebben gemaakt. Dat kan iets klein zijn en dat mag ook iets groot zijn. (Bvb vandaag heb ik de afwas gedaan, of ik ben blij dat ik mijn verhaal bij Pol kon doen). Traag maar zeker doorbreek je zo de negatieve spiraal van het piekeren en jezelf neerhalen. 
  • Oefening 2: 
    Bodyscan
    Ga comfortabel liggen op een rustige plek, op een matje of op bed. 
    Leg je armen langs je lichaam, strek je benen uit en laat je voeten iets naar buiten vallen. Doe je ogen dicht.
    Let op je ademhaling. Adem diep in via je neus, adem uit via de mond (of neus).
    Scan heel je lichaam: wat voel je in je linkerteen? Warmte, kou, wind, spanning, pijn, jouw sok?  
    Vervolgens ga je verder met je kuit, knie, bovenbeen. Eerst links, dan rechts. Vervolgens komt de rest van je lijf aan bod, net zo lang tot je bij de top van jouw hoofd bent.
  • Video: Stress, wat is dat eigenlijk?
    https://www.youtube.com/watch?v=jbuoygaUttU
  • Boeken
    Stress en burn out - werkboek - Elke Van Hoof 
    1001 antwoorden op stress en burn out - Luc Swinnen en Dirk Coeckelbergh
    MIndefulness, bij stress, burn out en depressie - David Dewulf

 

Verbindende communicatie